Vg3 orgelbyggerfaget (ORG03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- lage skisser for hånd og utarbeide arbeidstegninger av orgeldeler digitalt og bruke disse i eget arbeid
- lage enkle prinsippskisser av et orgels tekniske oppbygging og reflektere over valg av ulike løsninger
- vurdere og velge materialer og sammenføyingsteknikker ut fra ønsket form og funksjon og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- gjøre rede for bruksområder til aktuelle tresorter og metaller som brukes i orgelbygging, og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker en bærekraftig produksjon og miljøavtrykk
- lage sink-, grad- og tappforbindelser i heltre for hånd og med maskin
- lage trepiper, belger og deler til mekanikk og orgelhus ut fra ønsket form og funksjon
- lage delene til en vindlade og utføre restaurering av vindlader
- utføre grunnleggende sveise og loddeteknikker
- lage en metallpipe og delta i produksjon og restaurering av metallpiper
- vurdere, velge og bruke egnet lim og metode til ulike materialer, til både nybygging og restaurering og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet
- overflatebehandle orgeldeler med tradisjonelle og moderne metoder i samsvar med bruksområder, bevarings- og miljøhensyn
- delta i å montere orgler og utføre arbeidet uten fare for skader og ulykker på personer, materiell eller ytre miljø og i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- anvende og vedlikeholde håndverktøy, maskiner og utstyr og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet på verkstedet
- beskrive hovedtrekk ved orgelets tekniske, klanglige og arkitektoniske utvikling fra middelalderen og fram til i dag, og bruke denne kunnskapen til å delta i diskusjoner om orgelprosjekter
- gjøre rede for funksjonen til mekaniske, pneumatiske, elektriske og digitale systemer i orgler og utføre grunnleggende feilsøking og vedlikehold
- gjøre rede for grunnlaget for akustikk og mensurering av orgelpiper og reflektere over hvordan det påvirker klangen i orgelpiper
- gjøre rede for musikkteori og musikkhistorie som er relevant i faget, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid og komponere en orgeldisposisjon
- gjøre rede for intonasjonsmetoder av orgelpiper, delta i intonasjon av orgler og rette på intonasjonsfeil
- temperere og stemme et orgelregister på gehør
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 orgelbyggerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 orgelbyggerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.