Vg3 ortopediteknikkfaget (ORT03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere framstilling, vedlikehold og reparasjon av ortopediske hjelpemidler
- begrunne og beregne valg av materialer og bruke ulike teknikker til å framstille ortopediske hjelpemidler
- velge design og flerdimensjonal form, kvalitet og funksjon ved utforming av ortopediske hjelpemidler
- vurdere material- og tidsforbruk, sette opp budsjett og regne ut pris på produkter
- utforme og framstille ortopediske hjelpemidler ut fra brukerens estetiske og funksjonelle behov og økonomi, begrunne valg og gjøre rede for konsekvenser
- gjøre rede for oppbyggingen og virkemåten til bevegelsesapparatet
- begrunne valg av ulike materialer og komponenter ut fra miljømessige og økonomiske forhold
- dokumentere, kvalitetssikre og videreutvikle arbeidsmetoder og produkter i tråd med gjeldende regelverk
- bruke og vedlikeholde digitale hjelpemidler, utstyr, verktøy og maskiner
- bruke digitale ressurser i arbeidet, vurdere kilder kritisk og vise digital dømmekraft
- designe og konstruere hjelpemidler ved bruk av teknologi og automatiserte systemer i yrkesutøvelsen
- utføre arbeidsoppgavene i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- kommunisere og samhandle med andre yrkesgrupper og brukere i ulike livssituasjoner og med ulik kulturell bakgrunn
- drøfte etiske dilemmaer i ortopediteknikkfaget
- bruke ulike strategier for konflikthåndtering
- veilede brukere og pasienter i bruk av ortopediske hjelpemidler
- drøfte betydningen av tverrfaglig samarbeid og bidra til helhetlige pasientforløp
- gjøre rede for refusjonsordninger og saksgang ved søknader
- vurdere smitterisiko og gjennomføre nødvendig smittevern og hygienetiltak
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 ortopediteknikkfaget når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i ortopediteknikkfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.