Vg3 profileringsdesignfaget (PFD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- analysere, presentere og drøfte ulike oppdrag og løsninger med ulike kunder og samarbeidspartnere
- utforske og anvende ulike digitale ressurser og medier til kommunikasjon med kolleger, kunder og samarbeidspartnere
- gjøre rede for hvordan personer og omgivelser påvirkes av ulike visuelle uttrykk og støy i det offentlige rom, og bruke denne kunnskapen i egne profileringsløsninger
- anvende universell utforming i idéutvikling av profileringsløsninger for det offentlige rom
- bruke gjeldende regelverk for utforming, plassering og montering av profileringsløsninger
- anvende digitale verktøy for å utvikle to- og tredimensjonale arbeidstegninger
- anvende vektor- og rasterbasert programvare i grafisk arbeid og produksjon
- gjøre oppmålinger og anvende målestokk i arbeidet
- anvende komposisjonsprinsipper for form, farge, typografi og bilde og begrunne valgene
- utforske ulike fargesystemer og fargesymbolikk og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- utforske materialer og produkter og begrunne valg og løsninger i eget arbeid
- bruke prinsipper for lys og farge til produktløsninger og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- utforske og utvikle løsningsforslag som tar hensyn til arkitektur, trender og stilhistorie
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- vurdere miljøeffekter for bruk og valg av materialer og gjøre rede for hvordan kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk
- følge gjeldende lov- og regelverk om opphavsrett og personvernhensyn i alt profileringsarbeid
- lage og tolke planer, arbeidsbeskrivelser og tegninger, og produsere og montere ut fra disse og kvaltetssikre resultatet
- anvende ulike maskiner innenfor print og foliering og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat og uttrykk
- anvende ulike monterings- og festeteknikker
- anvende og vedlikeholde maskiner, utstyr og verktøy og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- følge og anvende gjeldende lokale forskrifter, kommunale vedtekter og lov- og regelverk, og gjennomføre søknadsprosesser i profileringsarbeid
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 profileringsdesignfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 profileringsdesignfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.