Praktisk håndverksfag (PHF01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- forstå og følge arbeidstegninger eller instruksjoner for å lage et produkt
- velge verktøy og begrunne valget, og bruke og vedlikeholde verktøyene på en trygg måte
- holde orden og oversikt i arbeidet og på arbeidsplassen
- utforske og beskrive råmaterialers egenskaper og bruksområder
- drøfte valg av råmaterialer og produksjon i et bærekraftig perspektiv
- ferdigstille produkter på en håndverksmessig, funksjonell, kreativ og estetisk måte
Underveisvurdering
Underveisvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i praktisk håndverksfag når de øver på å bruke ulike verktøy og håndverksteknikker. Videre viser og utvikler de kompetanse når de vurderer og velger hvilke råmaterialer de skal bruke, og bruker disse på en bærekraftig og hensiktsmessig måte. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de arbeider utforskende og kreativt og samtidig har orden og oversikt i prosessen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte oppgaver som utfordrer elevene til å se nye bruksområder for flere typer verktøy og nye måter å beherske dem på. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling når det gjelder prosess og produkt. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor praktisk håndverk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget praktisk håndverksfag ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget praktisk håndverksfag basert på kompetansen eleven har vist gjennom verktøybruk, håndtering og beskrivelse av råmaterialer og evnen til å begrunne valg når de utvikler produkter. Alle deler av arbeidsprosessen skal vektlegges når standpunktkarakteren fastsettes.