Vg3 platearbeiderfaget (PLA03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer, standarder og sikkerhetsdatablader
- gjøre rede for, planlegge og utføre arbeidet i tråd med krav til helse, miljø og sikkerhet
- bruke rapporter og skjemaer i tråd med arbeidsoppgaver
- registrere avvik og foreslå korrigerende tiltak
- gjøre rede for økonomiske og miljømessige konsekvenser knyttet til valg av metode og materialer
- forklare og bruke bedriftens kvalitetssikringssystem
- anvende metoder for sporbarhet for plater, profiler, rør og utstyr
- utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
- velge og bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget og reflektere over konsekvenser ved å ikke bruke dette
- gjennomføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
- vurdere og velge materialer ut fra tegninger og spesifikasjoner
- legge inn forbøying og avstiving og gjøre rede for deformasjoner og sveisekrymp
- beregne materialbruk og sveisekrymp og utbedre deformasjon
- demontere, reparere og rette opp komponenter og konstruksjoner
- bearbeide og klargjøre stålplater, profiler og rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
- gjennomføre sveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
- utføre varmebehandling og nedkjøling og forklare hvordan det påvirker materialer
- forklare metoder for korrosjonsbeskyttelse og overflatebehandling av ulike materialer
- bruke analoge og digitale verktøy og måleutstyr i tråd med arbeidsoppgavene
- bruke manuelle og CNC-styrte maskiner
- planlegge og gjennomføre forebyggende vedlikehold på maskiner og utstyr
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 platearbeiderfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 platearbeiderfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.