Blomstene og biene
Sist redigert 26.08.24
Gruppe:
Periode:
19.04.21–11.06.21
Trinn:
4. trinn, 6. trinn
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Å ha insekter i skolehagen er helt avgjørende for å få til en god hage. Bier har levd på jorda i millioner av år, og oppsto samtidig som blomsterplantene. I dag trues biene, og flere andre insektarter er i ferd med å forsvinne på grunn av menneskelig aktivitet og miljøproblemer. Å legge til rette for bier og insekter i hagen er både lærerikt, gøy og viktig for både hagen og miljøet.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat, og hvorfor det er viktig for helsen
- utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke sansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
- vise sammenhenger mellom matvaregrupper og næringsstoffer som er viktige for god helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
- prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
- undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
- bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning