Blomstene og biene

Sist redigert 26.08.24

Gruppe:

Periode:

19.04.21–11.06.21

Trinn:

4. trinn, 6. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Å ha insekter i skolehagen er helt avgjørende for å få til en god hage. Bier har levd på jorda i millioner av år, og oppsto samtidig som blomsterplantene. I dag trues biene, og flere andre insektarter er i ferd med å forsvinne på grunn av menneskelig aktivitet og miljøproblemer. Å legge til rette for bier og insekter i hagen er både lærerikt, gøy og viktig for både hagen og miljøet.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat, og hvorfor det er viktig for helsen
  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke sansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
  • vise sammenhenger mellom matvaregrupper og næringsstoffer som er viktige for god helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
  • prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
  • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
  • bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
  • delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning