Vg3 plastfaget (PLF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver i henhold til kvalitetsprosedyrer
- reflektere over betydningen av innovasjon og bruk av teknologi for bærekraftig produksjon av plastprodukter
- anvende og lagre kjemikalier og råvarer i tråd med prosedyrer og gjeldende regelverk
- kontrollere og velge råvarer og gjøre rede for hvordan klimatiske, fysiske og kjemiske belastninger kan påvirke råvarene og ferdig produkt
- gjøre rede for oppbygningen av hybride plastmaterialer og forklare hvordan råvarekombinasjoner kan påvirke material- og produktkvalitet
- anvende retningslinjer for avfallshåndtering og gjenvinning av plast og reflektere over betydningen av nedbryting og forbrenning av plast
- identifisere ulike plasttyper og ulike materialsammensetninger og gjøre rede for materialenes kjemiske forbindelser og reaksjoner, og tekniske og fysiske muligheter og begrensninger
- velge materialer, tilsetningsstoffer og produksjonsmetode og begrunne valg ut fra bruksområdet og miljøkrav
- lage og bruke skisser av plastprodukter og komponenter og forstå og bruke tekniske tegninger, og lage maler for masseproduksjon
- velge sammenføyningsmetoder ut fra bruksområde og materiale
- lage og forme produkt og protyper, og vurdere design, materialer, jigg og verktøy ut fra slippvinkler og krymp
- utføre vedlikehold, kontrollere og klargjøre verktøy og utstyr for produksjon, og gjøre rede for krav til kalibrering av måleverktøy og produksjonsutstyr
- beskrive ulike parametre for maskinell bearbeiding
- overflatebehandle plastprodukter med hensyn til materialets egenskaper
- reflektere over sammenhengen mellom bruk av ressurser, bærekraftig utvikling og lønnsomhet
- utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk for kvalitet, prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvenser ved avvik
- gjøre rede for ulike formingsmetoder, overvåke, justere og logge parametre for optimalt resultat i formingsprosessen
- forklare additiv tilvirkning i produksjonen og reflektere over bruk av ny teknologi for å effektivisere og bedre kvaliteten i plastproduksjon
- identifisere og utbedre feil og skader underveis i produksjonsprosessen og i sluttprodukt og gjennomføre reparasjon
- utføre målekontroll og teste produkter i henhold til tegninger og spesifikasjoner og dokumentere resultatet
- utføre visuelle og destruktive tester
- utføre prototypeproduksjon, testing og kvalitetssikring
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 plastfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 plastfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.