Vg3 polymerkomposittfaget (POM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere arbeid i tråd med gjeldende lovverk, helse-, miljø-, sikkerhets- og kvalitetssikringssystemer og internkontrollsystemer for virksomheten
- gjøre rede for definisjonen av og ulike bruksområder for polymerkompositt
- registrere og rapportere feil og avvik og foreslå korrigerende tiltak
- behandle kjemikalier og avfall i samsvar med sikkerhetsdatablader og prosedyrer
- forklare hvor materialene man jobber med kommer fra og ender opp, og gjøre rede for sirkulærøkonomisk tenkning
- kontrollere råvarer i samsvar med spesifikasjoner og dokumentere resultat
- bruke produksjonsbeskrivelser for å planlegge og klargjøre produksjonsutstyr og råmaterialer for produksjon
- tilvirke materialer og produkter i samsvar med produksjonsbeskrivelsene
- gjøre rede for kjemisk oppbygging og reaksjoner i herdeprosessen og hvordan ulike faktorer påvirker herdeprosessen, og beskrive hvordan disse faktorene kan måles og kontrolleres
- beregne herdeprosesser og planlegge avforming i samsvar med produksjonsbeskrivelser
- forbehandle og plassere innstøpningsdeler og armering for optimal herding i samsvar med produksjonsbeskrivelser
- loggføre og vurdere tilvirkningsprosessen og kalibrere og justere blandingsforhold og andre maskinparametre for å optimalisere resultatet
- vurdere og gjøre tilpasninger for å unngå uønsket effekt av temperaturoppbygging og krymp
- beskrive og drøfte optimal materialutnyttelse og råvarekombinasjoner og hvordan dette kan påvirke miljøet og material- og produktkvaliteten
- vurdere og drøfte design av produkt og støpeverktøy ut fra slippvinkler og egenskapene til ulike materialer
- sikre god vedheft ved tilvirkning av komposittstrukturer og ved overflatebehandling og sammenstilling på bakgrunn av bindingsegenskapene til ulike materialer
- forklare årsaker til normale kvalitetsavvik og identifisere risiko basert på kunnskap om ulike feilkilder og faktorer som påvirker herdeprosessen og resultatet
- planlegge og gjennomføre praktisk testing for å dokumentere egenskaper på materialer og komponenter
- bruke digitale analyseverktøy for å simulere styrken og funksjonaliteten til materialer, kompositter og komponenter
- vurdere kvaliteten på utført arbeid og dokumentere arbeidet i samsvar med spesifikasjoner
- gjøre rede for krav til kalibrering av måleverktøy og produksjonsutstyr
- klargjøre komponenter for videre bearbeiding
- utføre renhold og preventivt og korrektivt vedlikehold på produksjonsutstyr i henhold til spesifikasjoner
- identifisere feil og skader på maskiner og utstyr og utbedre disse
- gjøre rede for substitusjonsplikten og vurdere nye materialer, og hvordan feil bruk av polymere materialer kan påvirke miljøet
- bruke prinsipper for bedriftsøkonomi og presentere kostnadskalkyler
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 polymerkomposittfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 polymerkomposittfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.