Vg3 portørfaget (POR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- transportere pasienter og brukere på en profesjonell måte
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid og foreslå forbedringstiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- bruke digitale ressurser og analogt utstyr ved navigering, kommunikasjon og rapportering
- kommunisere med og vise profesjonell omsorg for pasienter, brukere og pårørende fra ulike kulturer
- kommunisere, samhandle, veilede og bli veiledet av kolleger og andre yrkesgrupper
- gjøre rede for og bidra til et omsorgsfullt pasient- og brukerforløp
- vurdere symptomer på sykdom og observere, identifisere og rapportere fysiske og psykiske endringer i tilstanden til pasienter og brukere
- følge medisinskfaglig veiledning og instrukser og reflektere over hensikten med disse
- gjennomføre arbeid i tråd med gjeldende retningslinjer for hygiene og utføre relevante smitteverntiltak og reflektere over hensikten med disse
- gjennomføre helsefaglige støttefunksjoner i samsvar med retningslinjer og instrukser
- utføre førstehjelp og varsling etter gjeldende retningslinjer og rutiner
- reflektere over hva pasient- og brukermedvirkning innebærer i yrkesutøvelsen
- reflektere over hva taushetsplikt og yrkesetiske problemstillinger innebærer i yrkesutøvelsen
- utføre arbeidsoppgaver knyttet til døde personer etter gjeldende retningslinjer
- utføre arbeidsoppgaver og vurdere risiko i henhold til beredskapsplanene for virksomheten og foreslå og gjennomføre tiltak
- gjennomføre og dokumentere arbeidet i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og rutiner for avviksmeldinger og internkontroller
- utføre tiltak for å sikre liv, helse og verdier etter retningslinjer og rutiner for arbeidet
- gjennomføre grunnleggende sykepleie og andre tiltak ved akutt sykdom og skade og i akutteam og mottak i tråd med portørens rolle
- avgi muntlige og skriftlige rapporter, dokumentere eget arbeid og vise digital dømmekraft
- gjennomføre tiltak overfor utagerende personer i henhold til gjeldende regelverk
- bruke passende strategier for konflikthåndtering
- gjennomføre debrifing etter opprivende hendelser og episoder
- reflektere over hvordan egen fysisk og psykisk helse kan ivaretas i ulike arbeidssituasjoner
- gjøre rede for og følge prosedyrer og retningslinjer for mottak, oppbevaring og utlevering av varer
- bruke transport- og forflytningstekniske innretninger og gjøre rede for hvordan de er bygget opp, og hvilken betydning de har for pasientsikkerhet og forebygging av skader
- behandle medikamenter og medisinskteknisk utstyr og transportere prøver og blodprodukter i samsvar med gjeldende retningslinjer
- transportere, sortere og lagre ulike typer avfall i samsvar med gjeldende forskrifter og retningslinjer
- utføre leiring og forflytning og bruke ergonomiske prinsipper i arbeidet
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 portørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 portørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.