Sosialkunnskap (POS02‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i sosialkunnskap innebærer å lytte til andres meninger, argumentere for sine egne meninger i meningsbrytning med andre og tilpasse muntlig tekst til mottaker og formål. Muntlige ferdigheter innebærer også å uttrykke seg presist og å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner og problemstillinger. Ferdigheten innebærer videre å argumentere for ulike perspektiver og forståelser, bygge videre på innspill fra andre og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i sosialkunnskap innebærer å bruke fagspråk og varierte skrivestrategier for å bygge opp en samfunnsvitenskapelig fagtekst som presenterer saklige argumenter fra ulike perspektiver og ståsteder. Det innebærer også å bygge opp tekster presist, strukturert og selvstendig og å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Videre innebærer det å vurdere, sitere og henvise til relevante kilder på en måte som lar seg etterprøve. Å kunne skrive i sosialkunnskap innebærer også å revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i sosialkunnskap innebærer å hente ut meningsinnhold og vurdere eksplisitt og implisitt informasjon i faglitteratur og andre kilder. Det innebærer også å forstå, bruke og reflektere over et variert tekstutvalg og å analysere ulike perspektiver og formål med tekster. Lesing i sosialkunnskap innebærer videre å velge ulike lesestrategier for å tilegne seg kompetanse i faget.
Å kunne regne
Å kunne regne i sosialkunnskap innebærer å hente ut informasjon og tolke og forstå tabeller. Det innebærer videre å bruke og bearbeide informasjonen og vise statistiske sammenhenger ved hjelp av tall. Å kunne regne innebærer også å diskutere og sammenligne resultater og vurdere gyldigheten av disse.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i sosialkunnskap innebærer å bruke digitale ressurser til å søke, finne, behandle og navigere i digitale kilder. Digitale ferdigheter i faget handler om også om å finne fram til og vurdere informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digital dømmekraft innebærer å vise kunnskaper om etikk og personvern og å tolke og gjengi relevant informasjon på en måte som lar seg etterprøve.