Vg3 produksjonselektronikerfaget (PRO03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i produksjonselektronikerfaget individuelt og i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- utføre livreddende førstehjelp og forklare hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- montere, kontrollere, funksjonsteste og sette i drift elektromekaniske og elektroniske produkter og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- foreslå nye ideer og argumentere for produkter og tjenester som kan fremme forenklinger og forbedringer
- anvende og programmere automatisert montasjeutstyr, roboter, verktøy og maskiner til å bearbeide komponenter, og gjøre rede for personlig verneutstyr ved bruk av verktøymaskiner
- feilsøke systematisk ved hjelp av dokumentasjon og ved å bruke analoge og digitale måleverktøy, dokumentere måleresultatene og beskrive framgangsmåten
- utføre myklodding og annen kontaktering og vurdere kvaliteten på utført terminering
- produsere kretskort manuelt og automatisert og kontrollere at funksjon og kvalitet er ivaretatt i henhold til bedriftens standarder og kundens krav
- teste og utføre reparasjon på elektromekaniske og elektroniske systemer og enheter og vurdere lønnsomhet ved reparasjon
- vurdere behovet for å bruke mikroskop som arbeidsverktøy ved produksjon og inspeksjon
- utføre arbeid i henhold til gjeldende standarder og følge rutiner for behandling av elektrostatiske følsomme komponenter (ESD) og holde seg oppdatert på regelverk og endringer i rutiner
- følge bedriftens krav til person-, data- og informasjonssikkerhet og drøfte tiltak for å sikre at sensitive data ikke kommer på avveier
- bruke verneutstyr tilpasset arbeidet, forberede komponentene for produksjon i henhold til krav til renhet og beskrive renromsprosesser og prosedyrer for forskjellige operasjoner
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av komponenter og materialer og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 produksjonselektronikerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 produksjonselektronikerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.