Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert (PRT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke maskiner og utstyr til å bearbeide aktuelle materialer i tråd med gjeldende helse-, miljø- og sikkerhetsrutiner og sørge for orden og renhold på arbeidsplassen (hentet fra Læreplan i vg2 industriteknologi)
- beskrive og reflektere over betydningen av resirkulering og materialgjenvinning (hentet fra Læreplan i vg2 industriteknologi)
- anvende sikkerhetsdatablad og andre typer kjemikaliedokumentasjon og utføre risikoanalyse for kjemikalier som brukes på arbeidsplassen (hentet fra Læreplan i vg1 teknologi- og industrifag)
- gjennomføre en risikoanalyse, reflektere over resultatet, registrere avvik og foreslå tiltak
- behandle biprodukter i tråd med bedriftens system for kildesortering og avfallshåndtering
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen helse, miljø og sikkerhet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen helse, miljø og sikkerhet. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i helse, miljø og sikkerhet. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.