Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert (PRT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kvalitet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke og velge målemetode og måleutstyr i samsvar med arbeidsoppgaver og vurdere måleresultater i henhold til toleranser (hentet fra Læreplan i vg2 industriteknologi)
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver ut fra produksjonsordrer, kvalitetskrav og gjeldende retningslinjer
- tolke og bruke bedriftens kvalitetsstyringssystem og gjennomføre kvalitetstester og kvalitetskontroller
- registrere produksjonsdata i bedriftens produksjonsstyringssystem
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen kvalitet. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i kvalitet. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.