Fremmedspråk programfag (PSP01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå III
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og forstå språklig mer kompleks tale om faglig relevante emner og aktuelle saker
- samtale om og diskutere kjente og faglig relevante emner og aktuelle saker
- muntlig gjøre rede for faglig relevante emner og begrunne egne synspunkter og refleksjoner, også spontant
- lese og forstå et bredt utvalg tekster, også autentiske, om ulike emner og identifisere budskap, holdninger og språklige virkemidler
- skrive klare og detaljerte tekster om faglig relevante emner og aktuelle saker og drøfte ulike holdninger, med og uten hjelpemidler
- bruke hensiktsmessige språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- utforske og reflektere over et utvalg historiske, sosiale, miljømessige og politiske forhold i områder der språket snakkes
- utforske og drøfte kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for virkemidler og noen stilarter og trender
- gjøre rede for opplevelser og erfaringer i møte med personer og kunstneriske og kulturelle uttrykk i områder der språket snakkes
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fremmedspråk på nivå III når de forstår og bruker språket muntlig og skriftlig i en rekke kommunikasjonssituasjoner, inkludert i kommunikasjon om faglig relevante og aktuelle emner, med og uten hjelpemidler. De viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å drøfte og reflektere over språket, samfunnet og kulturen der språket snakkes.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser. Læreren skal legge til rette for at elevene kan utvikle leseferdigheter og muntlige og skriftlige ferdigheter gjennom å være kreative og prøve seg frem, alene og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fremmedspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å forstå og uttrykke seg på fremmedspråket i forskjellige kjente og ukjente kommunikasjonssituasjoner, muntlig og skriftlig.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fremmedspråk ved avslutningen av opplæringen på nivå III. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk nivå III basert på elevens kommunikative og interkulturelle kompetanse. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i muntlige situasjoner, både spontane og planlagte. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk skriftlig basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg ulike kortere og lengre tekster.