Vg2 reindrift (REI02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter reindriftsbasert aktivitet og produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppgaver i tradisjonelle og nye former for reindrift, både individuelt og i samarbeid med andre
- beskrive og sammenligne ulike former for tradisjonell reindrift i Sápmi/Sábme/Saepmie og andre reindriftsområder
- gjøre rede for og reflektere over utviklingstrekk og bakgrunnen for endringer i produksjon og driftsmønster
- vurdere risiko og arbeide på en trygg måte i tråd med gjeldende regelverk for forebyggende helsearbeid og dyrevelferd
- identifisere og beskrive reindriften med dens tradisjonelle metoder og fagspråk
- bedøve og avlive rein etter gjeldende regelverk og reflektere over urfolks tradisjonelle avlivingsmetoder
- gjennomføre tradisjonell og industriell slakting og ta vare på og bearbeide råstoffet
- forberede og utføre arbeidsoppgaver som er knyttet til utnyttelsen av naturressurser som naturlig og tradisjonelt hører til reindriftsnæringen
- identifisere egenskaper for gjeterhunder og gjøre rede for hundehold og regelverk for dette
- utføre enkelt vedlikehold på kjøretøy og tekniske og digitale hjelpemidler som brukes i ulike arbeidssituasjoner
- reflektere over og beskrive roller, oppgaver og relasjoner i en siida
- utforske utformingen og forklare bruken av gjerder og anlegg
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget reindriftsbasert aktivitet og produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget reindriftsbasert aktivitet og produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget reindriftsbasert aktivitet og produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget reindriftsbasert aktivitet og produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.