Repslagerfaget (REP03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere en produksjonsprosess fra idé til ferdig produkt
- analysere råmaterialer og bruke ulike naturmaterialer innenfor repslagning
- velge materiale, slagning, impregnering og dimensjon med hensyn til bruk og behov og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke miljøet
- velge, bearbeide og bruke materialer, verktøy og utstyr tilpasset arbeidsoppgavene og gjøre rede for ressursutnyttelse, holdbarhet og kvalitet
- spinne garn og lage kordeler og parter ved hjelp av flere ulike teknikker
- håndlegge, håndslå og lage tau med utdrivningsteknikk
- impregnere tauverk og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker holdbarheten og ressursforvaltningen
- velge, bruke og vedlikeholde aktuelle verktøy, maskiner og utstyr innenfor repslagerfaget etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- gjennomføre enkle tester for å kartlegge styrken i råmaterialer og tauverk og gjøre rede for testmetodene
- identifisere og beskrive ulike kunstfibertau og egenskaper ved materialene og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- utføre vedlikehold av tauverk og rigg og veilede kunder og brukere av tau om hvordan vedlikehold kan påvirke holdbarheten og kvaliteten
- rigge historiske mindre fartøy og båter
- tolke og lage enkle arbeidstegninger til beregning og konstruksjon av rigg og verktøy
- gjøre rede for repslagerfagets kultur og håndverkshistorie og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av tau og rigg på en måte som lar seg etterprøve
- planlegge og beregne materialbruk og tidsforbruk og kalkulere produktpriser
- bruke fagspråk i presentasjon og formidling av repslagerprodukter og tjenester
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i repslagerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i repslagerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.