Reiseliv og språk (RSP01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter reiseliv og språk 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over organisasjonens, ledelsens og personalets rolle i utviklingen av reiselivsprodukter
- presentere aktuelle hendelser og analysere mulige konsekvenser disse har for reiselivet
- drøfte hvordan verdiskaping i reiselivet påvirker samfunnet på mikro- og makronivå
- drøfte hvordan bærekraftprinsipper kan brukes i utvikling av destinasjoner
- drøfte hvordan reiselivsvirksomheters ulike interne og eksterne arbeidsbetingelser påvirker deres strategiske valg innenfor markedsføring
- drøfte verdien av og bruke kulturkunnskap i ulike reiselivssammenhenger
- analysere og vurdere hvordan globalisering, bærekraftig utvikling og andre aktuelle utviklingstrekk påvirker reiselivsnæringen
- vurdere destinasjoners konkurransefortrinn
- gjøre rede for nasjonale og internasjonale reisemotiver, reisemønstre og reisetrender før og nå og drøfte hvordan disse påvirkes av utviklingstrekk i samfunnet
- vurdere hva som kjennetegner innovative og bærekraftige reiselivsprodukter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i reiseliv og språk 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker faglige metoder, teorier og modeller i kommunikasjon, utforskende arbeid med og refleksjon over ulike emner og problemstillinger, muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de arbeider med reiseliv nasjonalt og globalt og med sammenhenger mellom turistenes individuelle valg, bedriftenes valg og samfunnets krav og forventninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter og ved å la elevene utforske og finne svar på faglige spørsmål og problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i reiseliv og språk 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter reiseliv og språk 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i reiseliv og språk 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emner, sammenhenger og problemstillinger i faget og ved å bruke faglige metoder, modeller og teorier til å belyse dem.