Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering

Forklaring

Kompetansemål etter modul 4

  • bruke ulike metoder for å finne informasjon, diskutere kildenes formål og relevans og reflektere over hvordan algoritmer på internett, falske nyheter og ensidige kilder kan prege forståelsen vår
  • gjøre rede for årsaker til og virkninger av sentrale historiske og nåtidige konflikter og hendelser og gi eksempler på hvordan en konflikt kan beskrives avhengig av ideologisk ståsted
  • presentere hovedtrekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge og sammenligne styresett fra ulike deler av verden
  • gi eksempler på internasjonale avtaler og reflektere over hvordan de påvirker menneskers rettigheter og plikter
  • diskutere årsaker til og konsekvenser av radikalisering, terror og folkemord, inkludert holocaust, og reflektere over hvordan dette kan forebygges
  • reflektere over hvilke tiltak som er nødvendige for å skape bærekraftige samfunn, og diskutere hvilke konflikter som kan oppstå
  • utforske hvordan utdanning, arbeid og forbruk kan påvirke levestandard og livskvalitet
  • reflektere over hvorfor det finnes rike og fattige land, i et historisk og geografisk perspektiv, sammenligne forskjeller i levekår og beskrive noen faktorer som påvirker levekår
  • kjenne til samenes historie og rettigheter i Norge og reflektere over hvordan urfolk og nasjonale minoriteter påvirker og blir påvirket av samfunnsutviklingen
  • beskrive hovedtrekk ved norsk økonomi og hvordan den påvirkes av økonomiske forhold i resten av verden
  • beskrive noen sentrale reguleringer i arbeidslivet, reflektere over betydningen av dem og gi eksempler på hvordan fagforeningene har bidratt og bidrar i det demokratiske Norge
  • presentere viktige omveltninger i arbeidslivet og reflektere over hvordan innføring av ny teknologi påvirker arbeidslivet
  • samtale om likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og reflektere over muligheter og utfordringer med mangfold
  • skrive tekster med samfunnsfaglige bekrivelser og forklaringer, og drøfte egne og andres tekster under veiledning

Underveisvurdering

Standpunktvurdering