Samfunnskunnskap (SAK01‑01)
Kjerneelementer
Undring og utforsking
Elevene skal kunne undre seg, reflektere over og vurdere hvordan kunnskap om samfunnet blir til. De skal få være nysgjerrige og aktivt kunnskapssøkende og -skapende sammen med andre. Elevene skal innhente og bruke informasjon fra flere og ulike typer kilder for å ta opp forhold i samfunnet og i egne liv. De skal kunne gjøre en kritisk vurdering av kildene med tanke på formål, tendens og hvor pålitelige og relevante de er.
Perspektivmangfold og samfunnskritisk tenkning
Elevene skal kunne vurdere sammenhenger i samfunnet ut fra forskjellige perspektiver. De skal kunne stille spørsmål til hvordan makt er organisert, og hvordan makt virker. De skal også utvikle kulturforståelse og kunne forstå hvorfor mennesker tar andre valg enn de selv gjør.
Medborgerskap og bærekraftig utvikling
Elevene skal kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvensene av og handlingsalternativer for bærekraftig utvikling på individuelt, nasjonalt og globalt nivå. Medborgerskap og bærekraftig utvikling handler om demokratisk medborgerskap, samfunnsdimensjonen av bærekraftig utvikling og hvordan mennesker samarbeider, organiserer seg og tar beslutninger i samfunnet. Dette innebærer også at elevene skal få handlingskompetanse til å medvirke i demokratiske prosesser og samfunnsforming. Sentralt innhold skal ses i lys av det lokale til det globale, og urfolks og minoriteters perspektiv.
Identitet og livsmestring
Elevene skal forstå hvordan mennesker utvikler identitet og samhandler med andre. Med utgangspunkt i egen livsverden skal elevene få en forståelse av hvem de er, og hvordan de kan mestre egne liv.