Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kjerneelementer
Sámástit/Sámástit/Saemiestidh
Elevene skal få oppleve glede av sámástit/sámástit/saemiestidh fra første stund. De skal få uttrykke og utfolde seg muntlig i varierte sammenhenger. Elevene skal kunne lytte til, forstå og bruke et variert muntlig språk i samtale, kommunikasjon og samhandling. De skal fortelle og presentere på hensiktsmessige måter i ulike autentiske kommunikasjonssituasjoner, både spontane og forberedte.
Lesing og skriving
Elevene skal lese og skape tekster. De skal bruke lesingen til å lære og til å utvikle leseglede. Tekstene skal være knyttet til elevens egen samtid og til samisk kultur og fortellertradisjon fra fortid og nåtid. De skal skrive tekster som kommuniserer.
Språket som system og mulighet
Elevene skal bli trygge språkbrukere som mestrer ulike kommunikasjonsformer. De skal utvikle kompetanse i grunnleggende uttale og ordbøying, rettskriving og språklige strukturer. Elevene skal kunne ta i bruk hensiktsmessige språklæringsstrategier og digitale ressurser.