Vg2 skogbruk (SBR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter skogskjøtsel, klima og næring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre arbeid i skog og utmark etter skogbruksplan, lover og miljøstandarder, og vurdere og dokumentere arbeidet
- beskrive verdikjeden i skogbruk og vurdere hvordan skog og skogbaserte råvarer kan bidra til utvikling av bærekraftige produkter og verdiskaping i samfunnet
- beskrive karbonkretsløpet og utforske hvordan skogbruk kan påvirke klimaet
- vurdere hvilke konsekvenser skogbruksaktivitet har for planter og dyr, deres leveområder og skogen som økosystem, og utføre arbeid i skogen med hensyn til dette
- beskrive de vanligste vegetasjonstypene i skog og bruke dette i planleggingen av skjøtseltiltak i skogen
- velge foryngelsesmetode, vurdere hjelpetiltak og utføre foryngelse av skog
- bruke de vanligste redskapene for tre- og bestandmåling, og bruke utførte målinger til å planlegge skjøtseltiltak i skogen
- vurdere behov for, utføre og beskrive nytten av ungskogpleie
- bruke og vedlikeholde motorsag, ryddesag og manuelle redskaper i arbeid i skogen
- planlegge og utøve skogs- og utmarksnæring med hensyn til bærekraftig utvikling, allmennhet og ulike brukergrupper
- beregne kostnader og lønnsomhet av ulike tiltak, og vurdere ulike økonomiske virkemidler i skogbruket
- gjøre rede for oppstart og drift av næringsvirksomhet i skog eller utmark, og evaluere lønnsomheten av den
- gjøre rede for skogbrukets organisasjoner samt privat og offentlig skog- og miljøforvaltning og gjeldende kontraktsbestemmelser for skogsdrift, og drøfte hvordan skogsertifisering og lovverk styrer forvaltningen
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget skogskjøtsel, klima og næring når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget skogskjøtsel, klima og næring. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget skogskjøtsel, klima og næring ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget skogskjøtsel, klima og næring basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.