Vg2 skogbruk (SBR02‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg2 skogbruk innebærer å bruke skogbrukets fagbegreper, lytte og å gi respons. Det innebærer også å forklare og presentere skogfaglige tema for ulike målgrupper, og å kommunisere for å ivareta helse, miljø og sikkerhet i arbeidet. Videre innebærer det å samtale, drøfte og diskutere forskjellige produksjoner og løsninger i skogbruket for at elevene skal utvikle evne til refleksjon og forståelse.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg2 skogbruk innebærer å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger og å uttrykke skogfaglig kompetanse gjennom fagspråk. Videre omfatter det å planlegge og dokumentere arbeid i henhold til gjeldende krav og helse, miljø og sikkerhet. Det innebærer også å kunne delta kildekritisk i digital kommunikasjon og informasjonsutveksling.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg2 skogbruk innebærer å finne og vurdere informasjon og å kunne tilegne seg oppdatert kunnskap om skogbruk gjennom ulike medier. Leseferdigheten innebærer også å lære seg skogfaglig fagspråk som brukes i praktiske og teoretiske sammenhenger og å sammenligne og tolke informasjon for å trekke faglige slutninger.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg2 skogbruk innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale i ulike framstillinger. Det innebærer videre å bruke tall og beregninger til å gjøre faglige beregninger og overslag i praktisk arbeid. Videre innebærer det å beregne lønnsomhet, lage enkle kalkyler og vurdere resultater for å forstå prislister og oppnå optimal virkesutnytting.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg2 skogbruk innebærer å bruke yrkesrelevante digitale ressurser under planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering av arbeid i skogen. Dette inkluderer å håndtere digital informasjon mellom datasystemer og å kontrollere og kalibrere produksjonsutstyr. Digitale ferdigheter er også å samle inn nødvendige data og oppdatert kompetanse fra digitale ressurser og faglitteratur på en kildekritisk måte.