Seilmakerfaget (SEI03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge og gjennomføre en produksjonsprosess fra idé til ferdig produkt
- dokumentere og kvalitetssikre produksjonsprosesser
- utføre vedlikehold og reparasjoner på seil og andre relevante produkter
- beregne kostnader for produksjon ut fra en bestilling av en vare eller tjeneste og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke sluttproduktet
- bruke ulike materialer og teknikker ut fra ønsket funksjon og kundens krav og behov og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke holdbarheten og miljøet
- måle opp båt og rigg for å produsere seil og formsydde trekk
- tegne og konstruere seil og formsydde trekk manuelt og digitalt
- anvende manuelle metoder eller aktuelle designprogram for seilkonstruksjon og seilanalyse
- anvende seilmakertradisjonene som inspirasjon i egen produktutvikling
- anvende tradisjonelle håndverksteknikker som håndliking, spleising, løyert og håndsydde ringer
- gjøre rede for ulike båttyper, riggalternativer og regelverk som påvirker seilets form og størrelse, og bruke dette i eget arbeid
- utforske aerodynamiske krefter som påvirker båt, rigg og seil, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- veilede kunder om seil og andre seilmakerprodukter
- bruke digitale ressurser i presentasjoner og dokumentasjon av eget arbeid
- gjøre rede for seilmakerfagets kultur- og håndverkshistorie og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av seilprodukter
- gjøre rede for de ulike komponentene i komposittbaserte seil og bruke denne kunnskapen i produksjon og vedlikehold
- anvende og vedlikeholde utstyr, maskiner og verktøy og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i seilmakerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i seilmakerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.