Samisk fordypning (SFS02‑02)
Kjerneelementer
Sámástit/Sámástit/Saemiestidh
Elevene skal få prøve ut og utvikle muntlig kompetanse i ulike situasjoner og på ulike måter. Elevene skal ut fra egne interesser få utforske muntlig språk og ulike muntlige tekster og formidlingsmåter. Elevene skal kunne kommunisere med andre i samtaler og samhandling og i forberedte presentasjoner for andre.
Utvikling av lesekompetanse
Elevene skal lese for å lære og for å få positive opplevelser og leselyst. Ved å lese ulike tekster skal elevene få estetiske opplevelser, få interesse for ulike emner, få undre seg og få lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Elevene skal vurdere tekster kritisk og reflektere over tekstenes relevans, påvirkningskraft og troverdighet.
Utvikling av skrivekompetanse
Elevene skal ut fra egne interesser skape ulike typer tekster der elevene bruker forskjellige skriftlige uttrykksmåter og medier. Elevene skal få velge digital språk- og kommunikasjonsteknologi som passer til sammenhengen og arbeidsmåtene. De skal kunne vurdere egne og andres tekster og kunne bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger fra andre.
Språk som system og mulighet
Elevene skal få kunnskaper om og erfaring med å bruke språkets system og språkets retoriske og estetiske sider i arbeid med faget. De skal kunne bruke alminnelige språk- og sjangernormer og også kunne bruke språkets muligheter kreativt i egne tekster.
Språklig mangfold i Sápmi/Sábme/Saepmie
Elevene skal få utforske hvordan situasjonen er for samiske språk i ulike deler av Sápmi/Sábme/Saepmie. Elevene skal videreutvikle kunnskaper om de ulike samiske språkene og skal kjenne til noen likheter og forskjeller mellom dem. Elevene skal få kjennskap til fellestrekk i tekster og muntlige tradisjoner fra ulike områder.