Vg3 serigrafifaget (SGR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- kommunisere og samarbeide med oppdragsgivere, konkretisere oppdragets innhold, og dokumentere dette for produksjon
- planlegge produksjon ut fra materialegenskaper, avgjøre riktig fargetype og dukvalg, og bestille trykkeunderlag
- kontrollere trykkunderlag i henhold til en ordre
- velge trykkduk og utføre kvalitetskontroll av trykkduk
- framstille trykkform i henhold til beskrivelse
- klargjøre trykkmaskin og utstyr for trykking
- gjennomføre trykkprosess i henhold til beskrivelse og kvalitetskrav
- avslutte trykkeprosess, rengjøre og klargjøre utstyr
- håndtere spesialavfall og annet avfall i tråd med gjeldende regelverk
- legge til rette for videre bearbeiding og ferdiggjøring av det trykte produktet
- utføre renhold og forebyggende vedlikehold av produksjonsutstyr
- begrunne valg av og bruke personlig verneutstyr for å beskytte seg mot skadelige stoffer og situasjoner
- vurdere og ta hensyn til miljøavtrykket i ulike ledd av produksjonen.
- beskrive serigrafifaget og dets kvaliteter
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 serigrafifaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 serigrafifaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.