Vg3 sikkerhetsfaget (SIK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for hva som kan true kritiske samfunnsfunksjoner og infrastruktur, og foreslå tiltak som kan sikre disse
- reflektere over sikkerhet og trygghet i et samfunnsperspektiv og gjøre rede for samhandling mellom offentlige myndigheter og sikkerhetsbransjen
- planlegge og gjennomføre risikoanalyser etter gjeldende standarder og presentere ulike forebyggende og konsekvensreduserende sikkerhetstjenester og -produkter
- planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å redusere risiko for brann i ulike virksomheter, etter gjeldende regelverk
- utvikle enkle beredskapsplaner og planlegge, gjennomføre og vurdere beredskapsøvelser
- planlegge og gjennomføre sikkerhetsbefaringer og utarbeide sikringsplan for ulike objekter
- gjøre rede for ulike typer identitetsbevis og utforske sikkerhetselementer i disse
- beskrive og dokumentere observasjoner, egne aktiviteter og ulike hendelser
- reflektere over egen maktposisjon i ulike arbeidssituasjoner og i møte med ulike sårbare grupper og utøve yrkesrollen i tråd med demokratiske prinsipper
- reflektere over faktorer som påvirker samhandling mellom mennesker i ulike livssituasjoner
- forstå og gjøre rede for hvordan kulturforskjeller kan påvirke ulike arbeidssituasjoner og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og publikum
- vurdere risiko for konflikt og foreslå og gjennomføre tiltak for å forebygge og håndtere konfliktsituasjoner
- utforske og anvende ulike hjelpemidler og verktøy i sikkerhetsarbeidet
- gjennomføre førstehjelp og omsorg ved akutt sykdom og skade
- gjøre rede for symptomer på ulike typer rus og gjennomføre tiltak for å håndtere ruspåvirkede personer
- lede ulike skadesteder inntil nødetat overtar og håndtere situasjoner der liv og helse står på spill
- reflektere over betydningen av service i sikkerhetsarbeid og tilpasse service til ulike mottakere
- presentere ulike sikkerhetstjenester og produkter og tilpasse utførelsen av arbeidsoppgaven etter kundens behov
- utvikle og vurdere tilbud for ulike sikkerhetsoppdrag
- gjennomføre sikkerhetstjenester etter gjeldende lover og forskrift og krav til leveransekvalitet, og tilpasse utførelsen etter kundens behov
- planlegge, gjennomføre og dokumentere sikkerhetsleveranser, og bidra til å gjennomføre sikkerhetsrevisjoner med forslag til kvalitetsforbedring
- utforske områder innenfor helse, miljø og sikkerhet, anvende gjeldende regelverk i ulike arbeidssituasjoner, og gjøre rede for egen rolle og virksomhetens organisering og tiltak i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet
- utvikle og vurdere opplæringsplaner og tjenesteinstrukser for ulike sikkerhetstjenester og gjennomføre opplæring innenfor egne ansvarsområder
- lage enkle turnusplaner for sikkerhetstjenester i samsvar med gjeldende lov- og avtaleverk
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- reflektere over yrkesetiske retningslinjer og verdier og bruke disse i ulike arbeidssituasjoner
- utforske og gjøre rede for sikkerhetskulturen i en virksomhet
- arbeide etter bedriftens etiske regler og integritet, og gjøre rede for oppdragsgivers krav til informasjonssikkerhet og konfidensialitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 sikkerhetsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver.
Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 sikkerhetsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.