Salgsfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (SLG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter markedsføring og salgsprosesser
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for ulike merkevarer og utforske ulike markedsstrategier som bedrifter kan bruke (hentet fra Læreplan i vg2 sal og reiseliv)
- vurdere salgsprosesser og hvordan de ulike elementene bidrar til den helhetlige kundeopplevelsen
- vurdere tiltak i salgskanaler som kan fremme salg, mersalg og gjensalg og ta hensyn til dette i utviklingen av indre og ytre salgsmiljøer (hentet fra Læreplan i vg2 sal og reiseliv)
- vurdere og anvende bedriftens virkemidler, ressurser og mulighetsrom i markedsføringen og i salget av ulike produkter
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere markedsføringskampanjer
- presentere en selvvalgt merkevare og velge strategier for markedsføring og salg
- bruke bedriftens kundeoppfølgingssystemer og vurdere hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen markedsføring og salgsprosesser når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen markedsføring og salgsprosesser. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i markedsføring og salgsprosesser. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.