Vg3 sølvsmedfaget (SLV03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- utvikle skisser og modeller og prøve ut, konkretisere og gjøre rede for ideer til produkter med og uten digitale verktøy
- utforske digitale ressurser til modellering og 3D-framstilling og bruke digitale verktøy i egen produktutvikling
- utforske ulike stilarter, kulturer og sølvsmedtradisjoner og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og produktutvikling
- undersøke nye trender og håndverksutvikling i sølvsmedfaget og anvende kunnskapen om dette i eget arbeid
- presentere og drøfte designprosessen digitalt og verbalt for kunder
- velge og bruke teknikker som å hamre, smi, stuke, strekke og valse tråd, bolt og plate
- tilpasse og montere flere deler til en hel korpus og utføre lange loddinger
- utføre overflatebehandling med ulike hjelpemidler og velge metode tilpasset produktet
- anvende ulike støpeteknikker og bearbeide omstøp, resirkulere og gjøre rede for gjenbruk av metall og hvordan dette påvirker utslipp, miljøavtrykk og lønnsomhet
- utføre grunnleggende siselering og utforske prinsippene for gravering og emaljering og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- anvende og vurdere ulike kjemiske prosesser til overflatebehandling i tilvirking av sølvsmedprodukter og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- utforme dekor og inskripsjoner i ulike stilarter og på ulike produkter
- vurdere og utføre reparasjoner og restaurering av sølvsmedprodukter som ikke forringer verdien eller forstyrrer objektets egenart
- lage, tilpasse, anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr på en håndverksmessig måte og i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og gjenkjenne stempel, ansvarsmerker og materialkvalitet for konservering av antikke og verneverdige korpusgjenstander når disse skal repareres, pusses opp eller lages replika av
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, kvalitet, produktivitet og lønnsomhet
- finne informasjon for å drøfte faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- gjøre rede for gjeldende lovverk om opphavsrett og markedsføring og følge dette i eget arbeid
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 sølvsmedfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 sølvsmedfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.