Vg2 smed (SME02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter smedhåndverk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og bruke grunnleggende smiteknikker for å strekke, stuke, bøye, kløyve og krympe i framstilling av smedprodukter
- gjøre rede for oppbygning, egenskaper og bruksområder for stål og metaller i smedfaget
- smisveise og anvende ulike moderne sveisemetoder
- formgi og dimensjonere eget smedarbeid etter brukerens krav til funksjon og estetikk
- vurdere bruk og anvende jigger, maler og annet hjelpeverktøy i smia, reflektere over virkemåten og forbedre disse ved behov
- anvende maskinhammer, håndverktøy, maskiner og utstyr i smia og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- gjøre rede for hvordan maskiner, verktøy og utstyr installeres, brukes og vedlikeholdes
- holde orden på egen arbeidsplass og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid
- planlegge og gjennomføre et smedarbeid alene og i samarbeid med andre
- gjøre rede for og bruke antikvariske prinsipper for restaurering og kopiering av gamle gjenstander
- utforske og utføre grunnleggende varmebehandling for forskjellige ståltyper og kjenne til hvordan ulike valg påvirker sluttproduktet
- vurdere og anvende ulike sammenføyningsmetoder, som å nagle, krympe, kile og klamre stål
- vurdere miljøeffektene av smedproduksjon og gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av brensel kan bidra til en bærekraftig drift
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget smedhåndverk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget smedhåndverk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget smedhåndverk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget smedhåndverk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.