Vg2 smed (SME02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design og produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- formgi og dimensjonere eget smedarbeid etter kundens ønsker om funksjon og design
- formgi egne smedprodukter og eksperimentere med form og komposisjon
- utvikle, dokumentere og presentere eget smedarbeid ved hjelp av digitale ressurser
- lage og anvende tekniske tegninger og designtegninger i eget arbeid
- velge og dimensjonere stålemner ut fra krav til form og funksjon til det ferdige smedproduktet
- beregne og presentere tid og pris på egne smedprodukter og tjenester, og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- bruke fagspråk i presentasjon og formidling av smedprodukter og -tjenester
- designe og utvikle hjelpeverktøy til en smedproduksjon ut fra ønsket form og funksjon for produktet og gjøre rede for virkemåten og hvordan ulike valg påvirker sluttproduktet
- gjøre rede for smedfagets historiske utvikling og estetikk og anvende denne kunnskapen i eget smedarbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget design og produktutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget design og produktutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget design og produktutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget design og produktutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.