Produksjon for scene (SOS01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og delta i scenisk produksjon for publikum
- utforske, reflektere over og gjøre rede for ulike prosesser som inngår i en scenisk produksjon, og utføre oppgaver knyttet til scenisk produksjon
- bidra til dynamisk samspill i utforskende kreative prosesser
- utforske og samtale om ulike kunstneriske uttrykk og kulturopplevelser
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget produksjon for scene når de planlegger og deltar i en scenisk produksjon. De viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over egen utvikling og over prosessen med å skape en scenisk produksjon. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de reflekterer over valg i skapende prosesser, kommunikasjon og samspill.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte, utforskende og kreative oppgaver som inngår i en scenisk produksjon. Læreren skal utfordre elevene til å bruke sin kreativitet i sceniske prosesser, bidra til samspill og til å dele sine erfaringer rundt kunstneriske uttrykk og kulturopplevelser. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget produksjon for scene ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget produksjon for scene basert på kompetansen eleven har vist i utforsking av ulike kunstneriske uttrykk og kulturopplevelser. I tillegg skal karakteren baseres på kompetansen eleven har vist innenfor scenisk produksjon og kunstnerisk formidling og i utvikling av identitet og selvstendighet gjennom samspill og samarbeid.