Steinfaget (STE03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge utvinning, foredling og bruk av stein, arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger, velge verktøy og materialer og vurdere kostnadene, tidsbruken og miljøbelastningen ved arbeidet
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere arbeidet, arbeide i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge regelverket
- risikovurdere arbeidsoppdrag gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
- utføre grunnleggende førstehjelp
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støv- og støyeksponering og bruk av farlige kjemikalier.
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr og reflektere over konsekvensene av feilbruk
- tegne prosjekter, lage arbeidsbeskrivelser og beregne mengder, areal, masser, vekt, kostnader og materialbruk til prosjektet
- håndtere stein etter gjeldende regelverk, og gjøre rede for ulike bruksområder for gjenbruk av skrotstein og gjenbruke steinen på en måte som minimere miljøbelastningen
- vurdere bust, kløv og svall, spalte steinen, og reflektere over hvordan feilbryting påvirker ulike typer bergarter
- velge verktøy, utvinne ulike typer bergarter og vurdere hvordan vaiersaging, boring og kiling påvirker produkter av granitt, skifer, marmor og kleberstein
- identifisere sprekker, fargerenner og kvalitetsforskjeller i steinen og vurdere bearbeidingsmetode ut fra kvaliteten på steinen
- klassifisere bergarter, identifisere bruksområder, og vurdere hvordan temperatur, fuktighet og klima påvirker steinens egenskaper
- sage, slipe, polere, sandblåse, flammebrenne og hugge bergarter og vurdere hvordan ulike typer foredling påvirker bruksområdene for stein
- foreslå steintype og foredlingsmetoder ut fra kunders behov for bruk
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og reflektere over krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfelleskap
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i steinfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i steinfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingen kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i lærefaget.