Vg3 sveisefaget (SVE03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere sveiseprosessen i tråd med tegningsgrunnlag, prosedyrer, arbeidstillatelsessystem og gjeldende regelverk
- reflektere over helsefarer ved arbeidsoppdrag og utføre sikker jobb-analyse
- gjøre rede for og bruke ulike sveisemetoder og sveisestillinger på ulike materialer
- planlegge sveiserekkefølge og velge materialer, verktøy, utstyr og tilsatsmaterialer tilpasset arbeidsoppgaven
- vurdere faktorer som påvirker lønnsomheten ved valg av sveisemetode og materialtype
- vurdere hvilke muligheter de enkelte sveisemetoder har for mekanisering og robotisering, og beskrive metoder for 3D-printing av metaller
- gjøre rede for gyldighetsområde for et sveisesertifikat og kravene til sertifisering
- vurdere hvilke NDT-metoder som skal brukes for å avdekke sveisedefekter
- utføre arbeidet i tråd med arbeidsinstruksjoner og sveiseprosedyrer (Welding Procedure Specification)
- behandle sveisetilsett i henhold til instruks fra bedrift og leverandør
- feilsøke og utføre daglig vedlikehold av sveiseutstyr
- gjøre rede for og utføre ulike metoder for fuging av sveis
- gjøre rede for hvilken betydning beskyttelsesgasser har for sveiseresultatet og vurdere og velge riktig gass ut i fra arbeidsoppdraget
- gjøre rede for beregning og tolkning av parametre for varmetilførsel og måle forvarmings- og mellomlagstemperatur
- vurdere kvaliteten på eget arbeid i henhold til sveiseprosedyrer, tegninger og gjeldende standarder
- rapportere avvik og foreslå korrigerende tiltak
- klargjøre det sveisede produktet til overflatebehandling
- gjøre rede for krav til overflatetilstand på objektet før det går videre til overflatebehandling
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 sveisefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 sveisefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.