Tak- og membrabtekkerfaget (TAK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge valg av dampsperrer, isolasjonsmaterialer og tekkeløsninger etter tegninger, beskrivelser, preaksepterte løsninger, standarder og toleransekrav og vurdere konsekvenser av avvik fra toleransekravene
- tegne og beskrive arbeidsoppdrag for kunder og beregne materialmengder
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- kontrollere og kvalitetssikre underlaget i henhold til gjeldene krav
- tegne, måle og merke arbeidsoppdrag ved hjelp av mekaniske og digitale verktøy
- velge og bruke verktøy og materialer til ulike formål og med hensyn til kvalitet funksjonalitet, miljø og økonomi
- vurdere substitusjonsmulighetene for valgte produkter
- montere dampsperre etter beskrivelse på kompakte tak
- gjøre rede for prinsippene for varmeteknikk og kuldeteknikk, velge materialer som isolerer mot varme og kulde, og isolere på kompakte tak
- utføre tekkearbeid i tunneller og bassenger
- velge materialer for underlag til skifer, korrigerte plater og takstein og drøfte hvordan materialegenskaper påvirker sluttresultatet
- utføre tekkearbeid på skråtak med shingel, rullevarer, korrugerte plater og takstein
- velge lengder og plassering av mekaniske festemidler til skrå og flate tak, og montere dem
- utføre ettlags og tolags tekking med alle taktekkematerialer
- bruke mekaniske festemidler til skrå og flate tak
- montere, demontere og remontere beslag
- anvende flytende bitumen og lim til klebing, vurdere konsekvensen av feilbruk og vurdere miljøbelastningen ved bruk av ulike stoffer
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy, varme og støveksponering og arbeid i høyden
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr etter gjeldende regelverk og reflektere over konsekvensene av feilbruk
- vurdere risiko og følge rutiner for å stroppe, anhuke og gi signal ved lasting og lossing
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og iverksette tiltak som forebygger helseskader og ulykker
- vurdere og gjennomføre sikkerhetstiltak ved arbeid i høyden, montere og bruke arbeidsplattformer og sikre risikoutsatte arbeidssituasjoner
- anvende sikkerhetsdatablad, følge anvisninger ved bruk av kjemikalier og reflektere over hvordan bruk av kjemikalier påvirker miljøet
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og velge ulike løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- vurdere ulike situasjoner der varme arbeider kan forårsake brann og gjennomføre sikkerhetstiltak
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i Vg3 tak- og membrantekkerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i Vg3 tak- og membrantekkerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.