Vg3 tannhelsesekretær (TAN03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i tannhelsesekretærfaget
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- bruke og vedlikeholde digitale og analoge instrumenter og utstyr
- bruke elektroniske pasientjournalsystemer i samsvar med gjeldende lovverk
- klargjøre behandlingsrommet før og etter pasientbehandling i henhold til faglige anbefalinger for smittevern i odontologisk praksis
- bruke riktig opptaksteknikk ved dentale røntgenbilder i tråd med strålehygieniske retningslinjer og vurdere kvaliteten på røntgenbildene
- utføre klinikkadministrative oppgaver
- beregne kostnader, fakturere og ta imot betaling etter pasientbehandling
- assistere ved ulike tannbehandlinger og informere pasienten om behandlingen
- utføre enkelt laboratoriearbeid
- arbeide i tråd med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet og håndtere materialer og kjemiske stoffer i tråd med forskrift for internkontroll
- sortere og håndtere avfall og biologisk og kjemisk materiale på en miljøbevisst og forsvarlig måte
- bruke riktige arbeidsteknikker og gode arbeidsstillinger på tannklinikken, og gjøre rede for sammenhengen mellom ergonomi og helse
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utføre sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i tannhelsesekretærfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i tannhelsesekretærfaget. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i tannhelsesekretærfaget ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i tannhelsesekretærfaget basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.