Vg3 tredreierfaget (TDR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- analysere og tolke ulike oppdrag og gjøre faglige, estetiske, miljøvennlige og bærekraftige faglige valg, i tråd med kundens ønsker og behov
- utføre grunnleggende teknisk tegning og lage arbeidstegninger, arbeidsbeskrivelser og modeller etter egne og andres ideer og skisser
- utforske og bruke visuelle virkemidler i designprosessen og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker uttrykk, form og funksjon
- velge og bruke et utvalg av håndverksteknikker for å kunne utføre spindeldreiing, tverrveddreiing, endeveddreiing og kopidreiing ut fra ønsket form, funksjon og uttrykk
- utføre eksenterdreiing, kannelering og spiralframstilling for å restaurere, reparere og framstille nye produkter
- utføre grunnleggende teknikker for sliping av skulper, meisler, ringstål, krokjern, skraper og annet skjærende verktøy
- gjenkjenne, vurdere og velge ulike treslag og emner ut fra deres egenskaper og bruke denne kunnskapen i eget arbeid med ulike produkter
- velge og bruke egnede materialer tilpasset ønsket produkt og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat, bærekraft og samsvar med miljøkrav
- anvende ulike limtyper i variert emnetilvirking
- velge og bruke egnet overflatebehandling i samsvar med materialenes egenart, bruksområder og miljøhensyn
- reparere og restaurere tredreide gjenstander og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker gjenbruk, kvalitet og holdbarhet
- stille inn, bruke og vedlikeholde standard trebearbeidingsmaskiner, verktøy og utstyr generelt, og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet på verkstedet
- gjøre rede for hel- og halvautomatløsninger for kopidreiing og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- velge og bruke digitale verktøy i deler av eller gjennom hele arbeidsprosessen
- beregne materialbruk, tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- bruke fagspråk i samhandling med kunder, fagmiljøet og andre samarbeidspartnere gjennom samtale og presentasjoner, med og uten digitale hjelpemidler
- gjøre rede for fagets historie i de ulike stilperiodene og bruke dette i arbeid med reparasjoner og rekonstruksjoner og som inspirasjon for eget arbeid
- presentere og markedsføre egne produkter og produkter ut fra bestillinger, og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke sluttproduktet
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- gjøre rede for og bruke gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid på verkstedet
- velge hensiktsmessige ergonomiske arbeidsstillinger og egnet verneutstyr gjennom en hel arbeidsprosess
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 tredreierfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 tredreierfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.