Vg3 telekommunikasjonsmontørfaget (TEL03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre, kontrollere og dokumentere arbeidsoppdragene i henhold til gjeldende regelverk, normer, standarder og bedriftens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- utføre arbeidet i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg, utføre livreddende førstehjelp og forklare hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- montere og sette i drift ulike systemer for kablet og radiobasert kommunikasjon, signal- og energidistribusjon og vurdere tiltak for å forhindre elektromagnetisk interferens og for å sikre elektromagnetisk kompatibilitet
- systematisk feilsøke og utbedre feil i elektroniske kommunikasjonsnett ved hjelp av egnede måleinstrumenter, programvare og teknisk dokumentasjon og vurdere måleresultater opp mot beregnede verdier og kravene i gjeldende regelverk
- montere og sette i drift elektroniske systemer som skal sikre liv, helse og materielle verdier og vurdere behov for sekundær strømforsyning
- montere, programmere og sette i drift styringssystemer tilkoblet elektroniske kommunikasjonsnett og gjøre rede for kommunikasjonssikkerhet og kommunikasjonsprotokoller
- montere og koble til strømforsyning fra ulike fordelingssystem, vurdere jording og dokumentere beskyttelse mot overbelastning og kortslutning på eksisterende kurs
- installere, skjøte og terminere kabler for optisk og elektrisk overføring med ulike føringsveier og begrunne valg av kabel og utstyr, og beskrive faktorer som påvirker kvaliteten på forbindelsen
- kommunisere med og veilede involverte i en arbeidsprosess og anvende faglig presist språk
- arbeide systematisk med god faglig utførelse, riktig verktøy og instrumenter, og holde orden på eget utstyr og arbeidsplass
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljøvennlig og sikker måte, drøfte produkters miljøpåvirkning og ivareta personvern og sensitive data ved avhending av digitalt utstyr
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av produkter og løsninger og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 telekommunikasjonsmontørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 telekommunikasjonsmontørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.