Vg1 teknologi- og industrifag (TIP01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produktivitet og kvalitetsstyring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- beskrive risikovurderinger og sikker-jobb-analyse og kjenne til nødvendige rapporteringskrav som er relevante for arbeidsoppgaver
- anvende og gjøre rede for bruk av aktuelle håndverktøy og diagnoseutstyr ved service, utbedring og reparasjoner på maskiner og utstyr, og tolke måleresultater
- bruke metoder og teknikker for overflatebehandling av ulike materialer
- anvende og gjøre rede for bearbeiding av relevante materialer
- beregne kostnader ved arbeidsoppgaver og utarbeide forslag til effektiviseringstiltak
- beskrive og reflektere over logistikken fra innkjøp til gjenvinning av et produkt
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i produktivitet og kvalitetsstyring når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i produktivitet og kvalitetsstyring. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har produktivitet og kvalitetsstyring ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan den mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i produktivitet og kvalitetsstyring basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.