Tømrerfaget (TMF03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge byggeprosjekter etter tegninger, beskrivelser, preaksepterte løsninger, standarder og toleransekrav og vurdere arbeidet ut fra framdrift, bærekraft og lønnsomhet og konsekvenser av avvik fra toleransekravene
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse og rapportere om uønskede hendelser
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- måle og utarbeide målsatte skisser for å produsere konstruksjonsdeler i samsvar med tegninger, skjemaer og standarder
- arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og gjeldende regelverk, varsle avvik og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk og reflektere over konsekvensene av feilhåndtering
- bygge opptil ni meter høyt stillas etter monteringsveiledning, følge regelverk for arbeid i høyden og vurdere bruk av sikringsutstyr
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av støy, vibrasjoner, støveksponering og bruk av kjemiske komponenter
- bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- sette ut, sikre og kontrollere høyder og mål ved bruk av ulikt måleutstyr og gjøre rede for midlertidige avstivninger under byggeprosessen
- utføre mottakskontroll, lagre materialer og festemidler i samsvar med produktdokumentasjon og lage en riggplan
- velge og bruke trevirke og byggevareprodukter og vurdere konsekvensene av varmegjennomgang, fukttransport og styrkeegenskaper
- bygge og montere veggkonstruksjoner og vurdere hvordan fukt og temperaturendringer påvirker klimakonstruksjonen
- bygge og montere takkonstruksjoner og himlinger og vurdere hvordan krefter påvirker konstruksjonen
- bygge og montere bjelkelag, etasjeskillere og himlinger og vurdere hvordan laster påvirker konstruksjonen
- gjøre rede for prinsippene for brann og lyd og bygge brannhemmende og lyddempende konstruksjoner
- bygge, montere og kontrollere elementer og moduler av tre og sammensatte materialer
- feste trekonstruksjoner mot betong, mur, stål og sammensatte materialer
- montere vinduer og dører og tette, isolere og liste etter en monteringsveiledning og vurdere hvordan krefter påvirker bygningsdelen
- montere ulike typer innvendig og utvendig kledning og listverk og vurdere kvaliteten på materialene
- legge gulv av tre og sammensatte materialer, montere listverk og vurdere hvordan fukt i materialene påvirker resultatet
- vurdere overføringen av krefter i arbeidet med å rehabilitere eksisterende konstruksjoner
- rehabilitere trekonstruksjoner og skifte ut skadde bygningsdeler i eksisterende bygg
- rehabilitere bygninger og drøfte hvordan tradisjonelle byggemetoder tar vare på egenarten til faget og kulturtradisjonene
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- vurdere og bruke ulike byggtekniske løsninger og gjøre rede for konsekvensene for inneklima og universell utforming
- bygge og montere konstruksjoner for brukere i ulike livssituasjoner og reflektere over hvordan tilgjengelighet bidrar til folkehelse i et livslangt perspektiv
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 tømrerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 tømrerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.