Teknologi og forskningslære (TNF01‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i teknologi og forskningslære innebærer å delta i fagsamtaler, å beskrive, dele og utvikle kunnskap og å bruke presise formuleringer, fagterminologi og matematiske uttrykksformer. Videre innebærer det å samtale om utvikling av hypoteser, framgangsmåter og resultater fra forskningsarbeid og å diskutere andres arbeider ved å gi konstruktive tilbakemeldinger. Muntlige ferdigheter innebærer også å ha en dialog rundt faglig informasjon fra tabeller, grafer og figurer.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i teknologi og forskningslære innebærer å utvikle spørsmål og hypoteser, ta notater og utforme fagtekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å kunne uttrykke seg med presise formuleringer og fagterminologi. Videre innebærer det å benytte tabeller, grafer, figurer og matematisk symbolspråk.
Å kunne lese
Å kunne lese i teknologi og forskningslære innebærer å trekke ut, tolke og reflektere over informasjon i tekster om teknologi og naturvitenskap. Det innebærer også å kunne følge bruksanvisninger og oppskrifter og å bruke programmer. Videre innebærer det å tolke og bruke informasjon fra tabeller, diagrammer og gjenkjenne symboler. Det innebærer også å kritisk vurdere fagtekster, vitenskapelige artikler og rapporter og populærvitenskapelige tekster.
Å kunne regne
Å kunne regne i teknologi og forskningslære innebærer å innhente tallmateriale for å registrere og behandle resultater fra observasjoner og målinger, og å framstille disse i form av tabeller og diagrammer. Videre innebærer det å omregne enheter, bruke formler, vurdere grafiske data, foreta usikkerhetsberegninger og bruke matematiske modeller. Å kunne regne innebærer også å forstå bearbeidet tallmateriale, og å bruke det i en faglig argumentasjon.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i teknologi og forskningslære innebærer å bruke digitale ressurser og programmering til å utføre og kontrollere eksperimenter og simuleringer, og til å samle inn data. Det innebærer også å bearbeide data, og å kommunisere og samhandle med andre. Videre innebærer det kildekritikk, digital dømmekraft og etisk bevissthet.