Trafikk (TRA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjøre seg kjent med trafikken i nærmiljøet og foreslå konkrete trafikksikkerhetstiltak
- reflektere over og vise hvordan trafikksikkerhetsutstyr kan redusere ulykker og skader
- drøfte faktorer som har betydning for mobilitet, folkehelse og miljø
- utføre livreddende førstehjelp og tiltak på et skadested for å ivareta egen og andres helse og sikkerhet
- beskrive trafikken i et historisk perspektiv og drøfte utfordringer i dag og i fremtiden
- reflektere over og vise hva det innebærer å opptre trygt og ansvarsfullt i trafikken og diskutere etiske dilemmaer i trafikken
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget trafikk ved å utforske trafikken i nærmiljøet og foreslå tiltak som bedrer trafikksikkerheten, og ved å vise ansvarlig oppførsel i trafikken.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte aktiviteter der elevene viser evne til samhandling i trafikken. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin som aktører i trafikken.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget trafikk ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget trafikk basert på kompetansen eleven har vist innenfor samhandling i trafikken, ansvar og risikoforståelse og folkehelse og miljø.