Vg3 trebåtbyggerfaget (TRB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- utforme skisser og enkle modeller og bruke dette i presentasjoner av arbeidsoppgaver
- konstruere linjetegning og maler fra tegning som forberedelser til produksjon og lage oppslag av båten i full målestokk
- bruke digitale og analoge arbeidstegninger og tabeller
- gjøre rede for internasjonale, samiske og lokale trebåtbyggertradisjoner og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- vurdere, innhente, håndtere, lagre og kvalitetssortere trevirke og andre materialer og gjøre rede for hva som kan påvirke bruk, holdbarhet og miljø
- anvende ulike tresorter og annet hjelpemateriale tilpasset den aktuelle båttypen og de forskjellige konstruksjonsdelene i båten
- bygge båt i minst én av teknikkene klink, kravell eller limtrekonstruksjon og gjøre rede for metodene til de to andre
- velge og bruke mekaniske og kjemiske forbindingsmetoder tilpasset aktuelle bruksområder og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet på ferdig produkt
- utføre trearbeid i forbindelse med innredning, rigg og tekniske installasjoner
- vurdere overflatebehandling tilpasset materiale, bruksområde og miljø, og bruke kunnskapen i praksis
- gjøre rede for egenskaper ved metaller som brukes i trebåter, og hvordan disse brukes for å unngå korrosjon og tæring ved galvaniske spenninger, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- velge og bruke verktøy og teknikker tilpasset ulike materialer, ergonomi og tidsbruk
- bruke og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr, holde orden på verkstedet og på egen arbeidsplass og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- lage og bruke eget håndverktøy og annet utstyr ved behov og ut fra arbeidsoppgave
- utføre oppmåling og dokumentasjon av eldre trebåter
- vurdere tilstanden og utføre ulike typer reparasjonsarbeid og restaurering av trebåter
- beregne tid og pris på en produksjon og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- gjøre rede for og følge gjeldende lov- og regelverk for trebåtbyggerfaget
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 trebåtbyggerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 trebåtbyggerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.