Vg3 tekstilrensfaget (TSR03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- forstå og forklare betydningen av vedlikeholdsmerkingen
- kartlegge behov og identifisere oppdrag i samarbeid med kunder og informere om konsekvenser og kostnader ved forskjellige rengjørings- og etterbehandlingsmetoder
- planlegge og gjennomføre sortering, forbehandling og rens av tekstiler
- drøfte og begrunne valg av renseprogram
- identifisere og beskrive avvik på maskiner og foreslå tiltak
- bruke og oppbevare kjemikalier og farlig avfall i tråd med gjeldende regelverk
- utføre arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og bedriftens prosedyrer for vedlikehold og hygiene
- gjøre rede for og bruke riktig arbeidsstilling for å forebygge belastningsskader
- gjøre rede for hvordan bedriftens maskiner fungerer, og vedlikeholde dem
- utføre detasjering, omrens og våtbehandling
- gjøre rede for og bruke ulike metoder og teknikker for finishering
- vurdere og kvalitetssikre eget arbeid i tråd med kundeavtaler og bedriftens retningslinjer
- behandle reklamasjoner og foreslå korrigerende tiltak
- vurdere risiko knyttet til videre behandling og informere og veilede kunden om dette
- vurdere og utføre tiltak for håndtering av tekstiler med hensyn til smittevern
- vurdere og iverksette tiltak for å gjøre behandlingen mer miljøvennlig og etisk ansvarlig
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 tekstilrensfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 tekstilrensfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.