Vg2 urmaker (UIM02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en produksjon fra idé til ferdig produkt
- utvikle, reparere, vedlikeholde armbåndsur, lommeur og store ur, både mekaniske og elektroniske, etter gjeldende nasjonale og internasjonale bestemmelser mål og standarder
- anvende verktøy, tekniske apparater, instrumenter og maskiner til å framstille urdeler og reparere i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- anvende fagspråk som brukes om enkeltdeler i mekaniske og elektroniske urverk i kommunikasjon med kunder og andre
- sjekke og justere gangen på mekaniske urverk
- bruke måleverktøy til å kontrollere finmekaniske komponenter
- anvende enkle elektrotekniske prinsipper og komponenter i arbeid med å utvikle og vedlikeholde ulike urverk
- bruke arbeidstegninger og annen visuell informasjon i produksjon, vedlikehold og reparasjon av urverk
- utforske og velge ulike teknikker og materialer i framstilling av produkter og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker holdbarhet, gjenbruk og en etisk produksjon
- utføre nødvendig vedlikehold av utstyr, redskaper og maskiner i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- bruke hensiktsmessige arbeidsstillinger og gjøre rede for gode arbeidsrutiner i en produksjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon og vedlikehold når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon og vedlikehold. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon og vedlikehold ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon og vedlikehold basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.