Vg2 urmaker (UIM02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge en produktutviklingsprosess basert på enkle halvfabrikater innenfor urprodukter
- planlegge, vurdere og dokumentere en arbeidsprosess ut fra etiske og estetiske hensyn og i henhold til gjeldende lov- og regelverk
- utforske ulike materialers egenskaper og bruksområder og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og produktutvikling
- utarbeide og bruke tegninger og annen visuell informasjon for å presentere eget design
- gjøre rede for dagens trender sett i lys av tradisjoner og urmakerfagets historie og anvende dette som inspirasjon i eget arbeid
- utvikle og lage enkle verktøy og urdeler etter egne og andres tegninger
- beregne og presentere tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produktutvikling når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produktutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produktutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produktutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.