Vg3 urmakerfaget (URM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- anvende skisser, tegninger og digital informasjon i eget arbeid med produksjon, vedlikehold og restaurering av nye og antikke ur og urverk
- utforske og velge ulike teknikker og materialer i framstilling av produkter og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker holdbarhet, gjenbruk og en etisk produksjon
- vurdere, velge og overflatebehandle materialer og anvende denne kunnskapen i eget arbeid og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker en bærekraftig produksjon, avfallshåndtering og ressursforvaltning
- reparere og vedlikeholde armbåndsur, lommeur og store ur, både mekaniske og elektroniske, med og uten flerfunksjoner
- anvende feilsøking som grunnlag for reparasjon av urverk
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- presentere og bruke fagspråk i eget arbeid i urmakerfaget med og uten digitale ressurser
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- bruke hensiktsmessige arbeidsstillinger og gjøre rede for gode arbeidsrutiner i en produksjon
- vurdere, beregne og kalkulere pris på produkter og tjenester knyttet til kjøp, salg og reparasjoner av ur
- gjøre rede for dagens trender sett i lys av tradisjoner og urmakerfagets historie og anvende dette som inspirasjon i eget arbeid
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 urmakerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 urmakerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.