Vg3 verktøymakerfaget (VER03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere arbeid i tråd med arbeidsoppgaver, dokumentasjon, tegninger og regelverk
- velge og bruke sikkerhets- og verneutstyr tilpasset arbeidsoppgaven
- velge og bruke materialer og framstillingsmetoder i tråd med dokumentasjon, verktøytegninger og hensyn til miljøkrav
- utføre varmebehandling av materialer og gjøre rede for hvordan varmebehandlingen kan påvirke materialets form og egenskaper
- gjøre rede for bruksområdene til og anvende spenningsglødning, herding, nitrering, sveising og overflatebehandling
- bruke herdeovn og finne og stille inn herdetemperatur, holdetid og anløpingstemperatur
- tolke verktøytegninger og anvende oppspennings- og opprettingsmetoder i tråd med verktøytegninger
- bruke skjæreverktøy og vurdere kvaliteten på verktøyet
- bruke manuelle verktøymaskiner for bearbeiding av materialer
- programmere og bruke CNC-maskiner i tråd med tegninger og arbeidsoppgaver
- gjøre rede for senkerosjon, trådskjæring og bruk av elektroder for erodering
- kontrollere og funksjonsteste ferdige komponenter i henhold til krav til kvalitet og spesifikasjoner
- planlegge og gjennomføre daglig og periodisk vedlikehold på maskiner og utstyr
- montere og demontere produksjonsverktøy
- gjennomføre ordrer med komponenter i tråd med instruksjoner fra leverandører og verktøykonstruktører
- feilsøke og vedlikeholde produksjonsverktøy
- tilpasse maskindeler og komponenter etter prøvekjøring i tråd med spesifikasjoner
- vurdere og begrunne utført arbeid i tråd med krav til effektivitet, lønnsomhet og materialbruk
- bruke toleranser, standarder, spesifikasjoner og applikasjoner for skjæredata innenfor sponfraskillende bearbeiding
- beskrive bransjens kvalitetsstandarder og hovedtrekkene i bedriftens kvalitetssystem og vurdere utført arbeid opp mot disse
- registrere avvik og utføre avviksbehandling i tråd med bedriftens kvalitetssystem
- bruke produkt- og sikkerhetsdatablader
- behandle opplysninger fra kunder og oppdragsgivere i tråd med fagetiske normer
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 verktøymakerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 verktøymakerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.