Vg3 ull- og garnduodjifaget (VHD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og bruke duodji-/duodje-/duedtieterminologi i arbeidet
- utforske og bruke samisk tradisjonskunnskap og urfolkskultur til inspirasjon for eget skapende arbeid og formidling av duodji-/duodje-/duedtie på en etisk måte
- bruke samiske lokale og regionale kulturuttrykk og metoder i utformingen av ull- og garnduodji-/duodje-/duedtieprodukter
- visualisere og utvikle egne duodji-/duodje-/duedtiearbeider fra idé til ferdig produkt, og presentere inspirasjonskilder fra lokale duodjitradisjoner
- bruke digitale verktøy i designproduktutvikling, fagtegning og mønsterkonstruksjon og anvende det i eget arbeid med duodji-/duodje-/duedtie
- velge ut og bearbeide materialer og utvikle produkter i tråd med samisk kultur og tradisjon
- bruke tradisjonelle samiske metoder for måling og måleenheter i eget arbeid og reflektere verdien av dem
- utvikle produkter i ulike ull-og garnduodji-/duodje-/duedtieteknikker og reflektere over sammenhengen mellom materialbruk, kvalitet, fargevalg og funksjonalitet
- lage tradisjonelle duodjiprodukter fra egen eller en annen valgt region og reflektere over variasjon og mangfold i duodji-/duodje-/duedtietradisjoner og kulturarv i Sápmi/Sábme/Saepmie
- vurdere og beskrive funksjon, kvalitet og holdbarhet på ulike ull- og garnprodukter
- vedlikeholde, reparere, og gjenbruke duodji -/duodje-/duedtieog gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet
- beregne pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialkostnader, tidsbruk, produksjon og markedsverdi
- bruke digitale ressurser til markedsføring og salg av bedriftens merkevarer og egne håndverksprodukter og tjenester og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere
- anvende gjeldende regelverk for opphavsrett i eget arbeid og reflektere over kildebruk og kildehenvisninger
- gjøre rede for samisk ull-og garnduodjis-/duodje-/duedtie historie og egenart og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av produkter på en måte som lar seg etterprøve
- planlegge og gjennomføre arbeidet etter gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- velge gode arbeidsrutiner og hensiktsmessige arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader i arbeidet på arbeidsplassen
- utforske virkefeltet og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 ull- og garnduodjifaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget. Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingen skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 ull- og garnduodjifaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.