Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og bruke duodji-/duodje-/duedtieterminologi i arbeidet
  • utforske og bruke samisk tradisjonskunnskap og urfolkskultur til inspirasjon for eget skapende arbeid og formidling av duodji-/duodje-/duedtie på en etisk måte
  • bruke samiske lokale og regionale kulturuttrykk og metoder i utformingen av ull- og garnduodji-/duodje-/duedtieprodukter
  • visualisere og utvikle egne duodji-/duodje-/duedtiearbeider fra idé til ferdig produkt, og presentere inspirasjonskilder fra lokale duodjitradisjoner
  • bruke digitale verktøy i designproduktutvikling, fagtegning og mønsterkonstruksjon og anvende det i eget arbeid med duodji-/duodje-/duedtie
  • velge ut og bearbeide materialer og utvikle produkter i tråd med samisk kultur og tradisjon
  • bruke tradisjonelle samiske metoder for måling og måleenheter i eget arbeid og reflektere verdien av dem
  • utvikle produkter i ulike ull-og garnduodji-/duodje-/duedtieteknikker og reflektere over sammenhengen mellom materialbruk, kvalitet, fargevalg og funksjonalitet
  • lage tradisjonelle duodjiprodukter fra egen eller en annen valgt region og reflektere over variasjon og mangfold i duodji-/duodje-/duedtietradisjoner og kulturarv i Sápmi/Sábme/Saepmie
  • vurdere og beskrive funksjon, kvalitet og holdbarhet på ulike ull- og garnprodukter
  • vedlikeholde, reparere, og gjenbruke duodji -/duodje-/duedtieog gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet
  • beregne pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialkostnader, tidsbruk, produksjon og markedsverdi
  • bruke digitale ressurser til markedsføring og salg av bedriftens merkevarer og egne håndverksprodukter og tjenester og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere
  • anvende gjeldende regelverk for opphavsrett i eget arbeid og reflektere over kildebruk og kildehenvisninger
  • gjøre rede for samisk ull-og garnduodjis-/duodje-/duedtie historie og egenart og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av produkter på en måte som lar seg etterprøve
  • planlegge og gjennomføre arbeidet etter gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
  • velge gode arbeidsrutiner og hensiktsmessige arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader i arbeidet på arbeidsplassen
  • utforske virkefeltet og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter

Underveisvurdering