Vg3 viklerfaget (VIK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i viklerfaget i henhold til gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- utføre arbeidet fagmessig, nøyaktig og selvstendig og sammen med andre i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg, utføre livreddende førstehjelp og forklare hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- vurdere forventet tidsforbruk og kostnad før arbeid igangsettes, og vurdere miljømessige forhold og lønnsomhet til reparasjonen
- demontere og montere elektriske maskiner, bytte komponenter og gjøre rede for maskinens merkedata, oppbygning, virkemåte og bruksområde
- inspisere ved hjelp av ulike sanser på elektrisk maskin og vurdere maskinens tilstand
- utføre diagnose og mekanisk reparasjon og modifikasjon på elektriske maskiner og tilhørende utstyr og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- bygge, vedlikeholde og reparere magnetiske materialer og gjøre rede for jern- og kobbertap i maskin
- gjennomføre ulike former for impregnering, lakkering og tørking av elektriske maskiner og gjøre rede for herdetid og -temperatur
- vikle og anvende riktig tråd, isolasjon og termineringsutstyr og gjøre rede for elektriske, mekaniske og termiske egenskaper til tråd og isolasjon
- montere og teste viklinger i elektriske maskiner, utarbeide teknisk dokumentasjon og forklare prinsipper for klassifisering av maskiner
- arbeide på elektriske maskiner ved hjelp av egnet verktøy og verktøymaskiner og gjøre rede for vedlikehold av verktøy og sikkerhetsrutiner ved bruk av verktøymaskiner
- teste, feilsøke og bytte sensorer og varmeelement i elektriske maskiner og gjøre rede for hva som er hensikten med sensor og varmeelement, og hvordan de fungerer
- feilsøke systematisk og reparere elektriske maskiner med tilhørende utstyr og vurdere måleresultater med beregnede verdier
- omvikle og teste elektriske maskiner og gjøre rede for oppstarts- og testrutiner
- kontrollere og vedlikeholde kapsling på elektriske maskiner med ulike beskyttelsesgrader og gjøre rede for arbeid på utstyr i eksplosjonsfarlige områder
- måle tilført og avgitt effekt på elektriske maskiner med tilhørende utstyr, beregne maskinens virkningsgrad og vurdere effektivitetsnivå
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av materialer og komponenter og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 viklerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 viklerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.