Årsrapport 2022
Del I Leders beretning
2022 har vært et år preget av turbulens og stadige skifter i samfunnet. Pandemi, krig og økonomiske uroligheter har påvirket samfunnet vårt. Det har fått betydning for barnehager og skoler, og dermed også for oppgavene som Utdanningsdirektoratet skal løse. Gjennom både 2020, 2021 og 2022 har elever og barnehagebarn i tillegg opplevd flere og langvarige perioder med fravær fra skoler og barnehager og fra barnehage- og opplæringstilbudet. Omfanget av fravær har fordelt seg ulikt i landet.
Periodene med fravær de siste tre årene har påvirket anledningen til å jobbe systematisk med skole- og barnehagemiljøet. Elevundersøkelsen fra 2022 viser høy trivsel og motivasjon. Likevel er det en høyere andel elever som nå forteller om mobbing og om lavere motivasjon enn tidligere. Dette gjelder blant annet i videregående opplæring.
Gjennom blant annet nasjonale prøver, ser vi at elevenes læringsresultater har holdt seg stabile, også i 2022, og aldri tidligere har så mange fullført og bestått videregående opplæring. Samtidig vet vi at for mange barn og unge med særlige behov ikke får det tilbudet de har krav på. I tiden fremover må vi bruke våre virkemidler for å bidra til at kommuner og fylkeskommuner iverksetter nødvendige tiltak.
Vi erfarer at skoleeiere og skoler prioriterer arbeidet med innføringen av læreplanverket 2020, og at støtte- og veiledningsressursene vi har utviklet er til god hjelp, og er brukt av mange. Arbeidet er fremdeles i en tidlig fase, og det er nødvendig å jobbe videre med innføringen i årene som kommer.
En viktig oppgave for oss i 2022 har vært å bidra til at kommunene og fylkeskommunene gir nyankomne barn og ungdom et godt tilbud i barnehage og skole. Erfaringen gjennom 2022 er at kommuner og fylkeskommuner har gitt et godt tilbud. Likevel vet vi at det nå er flere kommuner som melder om at kapasiteten snart er nådd. Vi følger situasjonen nøye og jobber sammen med statsforvalterne om å innhente kunnskap om situasjonen lokalt for å kunne bruke våre virkemidler overfor sektor mer målrettet.
Det er min vurdering at Utdanningsdirektoratet generelt har hatt tilfredsstillende måloppnåelse i 2022.Vi har blant annet gjennomført nasjonale prøver i nytt prøvegjennomføringssystem og utarbeidet forskrifter til ny opplæringslov. Vi har gitt et bredt tilbud om kompetanseutvikling for ansatte i barnehage og skole, publisert en rekke kompetansepakker, for eksempel om inkludering, personvern i barnehagen, og om barnehage- og skolemiljø. Vi har produsert kunnskap, statistikk og forskning for å jobbe med kvalitetsforbedring og vi har gitt ut Utdanningsspeilet. Vi har også gjennomført en rekke tiltak i handlingsplan for digitalisering i grunnopplæringen 2020-2022. Vi har lansert nytt felles nasjonalt tilsyn og gjennomført våre første tilsyn med private barnehagers økonomi, og ikke minst har vi vunnet Bedre stat-prisen for høringssystemet vårt.
Ikke desto mindre må vi kontinuerlig vurdere vårt bidrag til å gi barn og unge et trygt og godt tilbud uavhengig av hvor de bor eller hvem de er. Stadig skiftende ytre betingelser stiller strenge krav til at vi bruker ressursene våre der de gjør mest nytte for seg. Dette handler om effekten av våre virkemidler hver for seg og i sammenheng. Det handler også om hvordan vi sørger for en hensiktsmessig og effektiv samhandling med skole- og barnehageeiere, som vi skal jobbe gjennom.
Vi ser at det er stadig store ambisjoner om å utvikle våre sektorer, og vi opplever å være en viktig aktør for å bidra til å realisere de politiske ambisjonene. Samtidig erfarer vi et økende behov for å løse store samfunnsutfordringer på tvers av sektorer. Tverrsektorielt samarbeid krever mer tid til prosess for å skape de gode resultatene, fordi det innebærer å finne gode løsninger på tvers av kultur og struktur. I tillegg kommer disrupsjonen som skjer gjennom megatrender som migrasjon og digitalisering, som stiller krav til vår omstillingsevne og fart i arbeidet. For å sikre tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å løse oppgavene våre, og for å være på høyde med samfunnsutviklingen fremover, må vi jobbe smartere og smidigere i årene som kommer.
Oslo, den 15.03.2023